Program

 

 

Ewelina Mędrala-Młyńska

Bombka, bańka, świecidełko – zachwycający konglomerat rzemieślniczy

Absolwentka etnologii na UŚ w Cieszynie, Kierowniczka działu Etnografii Muzeum Częstochowskiego. Badaczka i edukatorka, pomysłodawczyni i koordynatorka wielu projektów dofinansowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka przedsięwzięcia badawczego – Koziegłowy – zapomniany ośrodek twórczości rękodzielniczej oraz publikacji podsumowującej działania, kuratorka wystawy – Karuzela z Madonnami – wizerunki Matki Boskiej Częstochowskiej – oraz towarzyszącego jej wydawnictwa. W codziennej pracy stara się odkrywać i popularyzować elementy tożsamościowe częstochowian oraz edukować w zakresie ich specyfiki.

Częstochowa jako niezwykle specyficzne miejsce na mapie kulturowej Polski dosyć często cierpi na problemy natury tożsamościowej. Identyfikowanie miasta tylko ze specyfiką i sakralnością Jasnej Góry niezwykle zubaża jego percepcję, zarówno w oczach ludności lokalnej, jak i tej pojawiającej się nim w celach turystycznych. Temat wytwórczości bombkarskiej jest niezwykle interesującym zagadnieniem z punktu widzenia antropologii miasta, historii ludzi, którzy przez dziesięciolecia ścigali się w tworzeniu wciąż nowych wzorów i zdobywaniu kolejnych rynków zbytu. Firmy, przekazywane z pokolenia na pokolenie, przez lata kształciły rzemieślników, którzy często odchodzili na „swoje”, tworząc kolejne manufaktury specjalizujące się w projektowaniu i wytwarzaniu bombek choinkowych. Dziś precyzyjnie wykonywane szklane ozdoby choinkowe eksportowane są w znacznej mierze na rynki zachodnie i pozaeuropejskie i są artystyczną odpowiedzią na masową tandetę – zalew rynku tanimi produktami pochodzenia chińskiego. Wyjątkowość zagadnienia polega na fakcie, że produkt finalny, wytwarzany masowo, jest rezultatem pracy rzemieślników – projektantów, rzeźbiarzy, dmuchaczy, dekoratorek – którzy przy każdym egzemplarzu wykonują szereg działań manualnych. Podczas wystąpienia przestawione zostaną: proces powstawania bombki szklanej oraz rys historyczny rzemiosła w Częstochowie i jej najbliższych okolicach.

 

 

dr Robert Garstka

Rymarstwo – ginący zawód

Fotograf, etnograf, regionalista. Społeczny opiekun zabytków, autor i współautor publikacji popularnonaukowych. W swoje pracy zawodowej zajmuje się głównie kulturą ludową, ze szczególnym naciskiem na obrzędowość doroczną na Górnym Śląsku oraz w Małopolsce. W polu jego zainteresowań znajduje się także: mała architektura sakralna, tradycyjne budownictwo ludowe i zabytkowe pomniki nagrobne.
Próba ukazania historii rymarstwa i zawodu rymarza oraz przemian jakie dokonały się na tym polu, na przestrzeni kilku ostatnich dekad.

 

 

Krystian Waligóra

Zawód młynarza na ziemi libiąskiej

Od niespełna 2 lat zajmuję się popularyzacją lokalnej historii Libiąża i okolicy, prowadząc Archiwum Społeczne Ziemi Libiąskiej. Gromadzę archiwalne dokumenty, dawne narzędzia, gazety, odznaczenia, pieniądze i inne tym podobne przedmioty. Nagrywam wspomnienia najstarszych mieszkańców Libiąża. Zgromadzone dokumenty, materiały, przedmioty i wspomnienia przedstawiam na swojej stronie na portalu Facebook, podczas wydarzeń organizowanych w mieście oraz prowadząc wykłady w instytucjach takich, jak m.in. Libiąskie Centrum Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna w Libiążu, Uniwersytet Trzeciego Wieku. Wykłady są organizowane dla różnych grup wiekowych. W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną organizowałem cykl warsztatów genealogicznych, podczas których wraz z mieszkańcami Libiąża budowaliśmy drzewa genealogiczne. Zawodowo jestem magistrem historii oraz nauczycielem historii w liceum.
Prelekcja dotyczyć będzie zawodu młynarza w miejscowościach należących dzisiaj do Gminy Libiąż, to jest: Libiąża, Gromca, Żarek oraz dzielnicy Jaworzna – Dąb, która od dawna jest związana z Libiążem. Podczas wykładu przedstawię rozmieszczenie młynów, strukturę rodzin młynarzy, efekty oraz skalę ich pracy. W przygotowaniu prelekcji wykorzystam materiały źródłowe archiwizowane m.in. w Archiwach Państwowych w Krakowie oraz Katowicach. Ponadto przedstawię XVIII i XIX wieczne mapy, na których będzie można zauważyć rozmieszczenie młynów. Zwieńczeniem wykładu będzie przedstawienie obecnych do dzisiaj śladów obecności dawnych rzemieślników (pozostałości młynów, dzisiejsze nazwiska, nazwy dzielnic).

 

 

Anna Kozak

Budarka, czyli ciesielstwo podhalańskie

Etnograf, starszy kustosz, kierownik działu etnograficznego Muzeum Tatrzańskiego im. Dra Tytusa Chałubińskiego w Zakopanem, absolwentka Katedry Etnografii Słowian Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Podyplomowego Studium Muzeologicznego przy Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej również Uniwersytetu Jagiellońskiego, przewodnik tatrzański. Jest scenarzystką i kuratorką wystaw stałych i czasowych, a także autorką artykułów poświęconych kulturze Podtatrza i zbiorom etnograficznym Muzeum Tatrzańskiego. W sferze jej zainteresowań znajdują się między innymi zagadnienia związane z dawną ludową plastyką, współczesną twórczością artystyczną i rzemieślniczą mieszkańców Podtatrza, oraz miejscem dziecka w kulturze wsi podtatrzańskiej.
Zawodem cieszącym się na Podhalu największym prestiżem było ciesielstwo, zwane w miejscowej gwarze budarką. Cieśle musieli znać dobrze budulec, zwłaszcza jego właściwości techniczne, być biegłymi w jego obróbce, posiadać umiejętność konstruowania statycznych, bezpiecznych domów, ale przede wszystkim mieć za sobą doświadczenie zdobyte w wieloletniej pracy pod okiem majstrów. Efektem ich pracy były domy solidne, o wyważonych proporcjach, odporne na huraganowe wiatry, częste i intensywne opady deszczu i śniegu, a jednocześnie posiadające piękną formę i ozdobny detal. Podhalańscy cieśle wznosili nie tylko budynki mieszkalne, gospodarcze, czy też wiejskie obiekty przemysłowe. Niejednokrotnie podejmowali wyzwania wykraczające poza ich codzienną praktykę. Do takich z pewnością należała budowa mostów, kościołów, a począwszy od lat dziewięćdziesiątych XIX wieku także wilii w stylu zakopiańskim.